Szczecińska Kolej Metropolitalna – Komplikacje i oczekiwane rozwiązania

Szczecińska Kolej Metropolitalna – Komplikacje i oczekiwane rozwiązania

Planowane przekształcenie systemu komunikacji miejskiej w aglomeracji szczecińskiej, dzięki wprowadzeniu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, napotkało na wiele przeszkód, które znacznie opóźniły realizację projektu. Mimo iż prace związane z częścią kolejową inwestycji doznają poważnego spóźnienia, samorządy odpowiedzialne za obszar wokół przyszłych stacji SKM wykazują większą efektywność. Obecnie, na terenie Szczecina, realizowane są projekty o łącznej wartości przekraczającej 70 milionów złotych, a za ich postępem można obserwować na wielu placach budowy.

Prace nad częścią miejską tej istotnej inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną nabrały tempa, z niektórymi zadaniami udało się już uporać. Przykładem mogą być prace zakończone przy stacjach Podjuchy, Zdunowo, Pomorzany, Cmentarz Centralny, Niemierzyn oraz Łękno. Na innych placach budowy prace są w pełnym toku, a na kolejnych mają niebawem ruszyć.

Choć część miejska inwestycji prowadzona jest zgodnie z planem, o wyznaczonym harmonogramie ciężko mówić w kontekście części kolejowej. Wystąpiły tam ogromne opóźnienia, które nawet groziły utratą wsparcia finansowego z Unii Europejskiej o wartości pół miliarda złotych. Jak zapewniają przedstawiciele PKP, pierwsze pociągi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ruszą na początku 2024 roku. Trasy będą połączały Szczecin z Gryfinem, Goleniowem i Stargardem. Co więcej, odczekanie na kończenie prac dotyczących linii Szczecin – Police, nieobsługiwanej przez ponad 20 lat i wymagającej niemal całkowitej przebudowy, potrwa nieco dłużej. Według deklaracji PKP, prace te zostaną ukończone do końca 2025 roku.