Planowana konstrukcja mostu na Odrę w Szczecinie – miasto poszukuje projektantów

Planowana konstrukcja mostu na Odrę w Szczecinie – miasto poszukuje projektantów

Szczecin, miasto nad Odrą, zakłada ukończenie projektu budowy nowego mostu przez rzekę w ciągu dwóch najbliższych lat. Ogłoszono przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i kosztorysowej dla realizacji planu budowy mostu nad Zachodnią Odrą, wraz z towarzyszącym układem drogowym.

Komórka odpowiedzialna za miejskie inwestycje w Szczecinie – Szczecińskie Inwestycje Miejskie – oczekuje na oferty dotyczące projektu nowego mostu aż do 9 lutego. Nowa konstrukcja ma poprawić komfort przemieszczania się pomiędzy Międzyodrzem, gdzie pojawiają się nowe osiedla mieszkaniowe, a częścią miasta znajdującą się na lewym brzegu. Przetarg zakłada również modernizację fragmentu ulicy Heyki prowadzącej do mostu nad Zielonym Kanałem, jak również budowę nowej drogi do skrzyżowania z ulicą Kolumba. Wśród planów jest także budowa ścieżki pieszo-rowerowej przez wyspę Przymoście, z myślą o marinażu wioślarskim, usytuowanym na wysokości dworca kolejowego.

Decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty nie opiera się jedynie na cenie, ale także na doświadczeniu projektanta w dziedzinie inżynierii mostowej. W praktyce oznacza to konieczność przygotowania dokumentacji związanej z budową, modernizacją lub rozbudową mostu lub wiaduktu o rozpiętości pomiędzy podporami wynoszącej co najmniej 50 metrów, na drodze klasy L, a decyzję końcową podejmuje organ wydający Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej.

Zaprojektowane połączenie ma prowadzić od ulicy Heyki, poprzez Zieloną Wyspę, na nowy most przez Odrę i ulicę Zapadłą aż do skrzyżowania z ulicą Kolumba. Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji, wyjaśnił założenia dotyczące parametrów nowej konstrukcji: będzie to ulica klasy „L” (lokalna droga o szerokości 12 metrów) z dwoma pasami ruchu, chodnikami po obu stronach oraz ścieżką rowerową. Most musi odpowiadać wymaganiom IV klasy żeglownej, które określają minimalny prześwit pod mostem od 5,25 m do 7 m i maksymalną szerokość jednostki pływającej na poziomie 9,5 m. Szczegółowe rozwiązania techniczne zostaną ustalone po opracowaniu dokumentacji projektowej.

Czas powstania nowego mostu jest na razie nieznany. Wiadomo jednak, że budowa będzie realizowana we współpracy z deweloperami, odpowiedzialnymi za tworzenie nowych osiedli na wyspach.