Zaplanowano przetarg na realizację II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa

Oczekuje się, że w 2028 roku ostatecznie zakończone zostaną prace związane z budową drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, końcowego fragmentu obwodnicy Kołbaskowa oraz wiaduktu i placówki kontrolnej na autostradzie A6, znajdującej się tuż przed samą granicą. Informacja o przetargu na realizację tych zadań, które będą obsługiwane przez jednego wykonawcę, została już przekazana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z planem, zwycięzca przetargu natychmiast rozpocznie prace budowlane, ponieważ projekty są już gotowe.
Wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, podkreślił znaczenie nowych inwestycji w kontekście poprawy komunikacji i ograniczenia ruchu drogowego na terenach zamieszkanych. Ważnym punktem projektu jest także budowa węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, który umożliwi kierowcom dostęp do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Jest to kluczowa inwestycja dla stolicy Pomorza Zachodniego oraz okolicznych gmin, stanowiąca istotny element docelowego układu drogowego północno-zachodniej części Polski.
Obwodnica Przecławia i Warzymic obecnie kończy się tymczasowym rondem na wysokości Smętowic, skąd kierowcy wjeżdżają na stary odcinek DK13. Do realizacji pozostaje 2,3-kilometrowy odcinek przyszłej drogi ekspresowej S6 (Zachodnia Obwodnica Szczecina) i DK13. Projekt przewiduje budowę węzła Siadło Górne oraz nowego węzła autostradowego Szczecin Zachód przy A6, a także 10 wiaduktów.
Obwodnica Kołbaskowa, zaczynająca się od nowego węzła Szczecin Zachód, będzie obejmować wschodnią część Kołbaskowa. Jednojezdniowa droga klasy GP ma mieć 5,6 kilometra długości. Planowane jest tu m.in. rondo na skrzyżowaniu z drogą powiatową Kołbaskowo – Moczyły i kolejne rondo blisko Rosówka, połączone z obecnym przebiegiem DK13. Ostatnie rondo będzie znajdować się 300 metrów przed granicą, na połączeniu z drogą powiatową do Kamieńca.
Czas realizacji obu obwodnic wyniesie 27 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Dodatkowo planowane są prace mające na celu rozwiązanie problemu zawracania na A6 przed granicą. Obecnie konieczne jest dojeżdżanie do kolejnego węzła po stronie niemieckiej, który jest oddalony o 9,5 km. Nowy wiadukt nad autostradą A6 z łącznicami i jezdniami manewrowymi umożliwi zawracanie.
Planowana jest również budowa placówki kontrolnej na południowej stronie autostrady, czego aktualnie brakuje – funkcjonariusze muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Realizacja nowych inwestycji infrastrukturalnych ma zająć 16 miesięcy od chwili podpisania umowy z wykonawcą.