Zamykanie sklepów Zara w Polsce – strategia koncentracji na e-commerce

Zamykanie sklepów Zara w Polsce – strategia koncentracji na e-commerce

Głównym źródłem informacji jest portal Dla Handlu, według którego trzy placówki Zara w Polsce mają zostać zamknięte w najbliższym czasie. Wśród nich znajduje się lokal w Centrum Handlowym Galaxy. Informacje sugerują, że strategicznym celem marki Zara jest skoncentrowanie się na e-commerce i zdecydowane przesunięcie w kierunku utrzymania tylko jednego dużego salonu sprzedaży w każdym mieście, zamiast kilku mniejszych. Mimo to, salon Zara w Galerii Kaskada ma pozostać otwarty.

Raport portalu Dla Handlu podaje, że Zara ma zamiar koncentrować swoją obecność na „kilkunastu najlepszych lokalizacjach” w Polsce, rezygnując z miejsc generujących mniejsze dochody. Do tej pory zamknięto już sklepy Zara w Poznaniu i Wrocławiu, a trzeci, który ma podzielić ich los, znajduje się w Centrum Handlowym Galaxy w Szczecinie.

Nie ma jednak mowy o wycofaniu marki Zara z Polski. Wręcz przeciwnie, firma intensyfikuje swoje wysiłki na rzecz rozbudowy kanałów e-commerce. Na koniec 2022 roku sieć posiadała 41 salonów sprzedażowych na terenie kraju, po planowanych zamknięciach będzie ich 38. Firma odnotowała znaczący wzrost sprzedaży detalicznej zarówno w punktach stacjonarnych, jak i online.

Specjaliści z branży handlowej nie są zaskoczeni decyzją Zary. Przewidują oni, że w niedalekiej przyszłości sieci handlowe będą prowadziły sprzedaż jedynie w swoich najbardziej dochodowych placówkach. Anita Gałek, ekspertka ds. marketingu i handlu komentuje: „To jest trend przenoszenia znanych marek do Internetu. Sklep w galerii handlowej to ogromny wydatek, a klienci coraz chętniej robią zakupy online. Wygląda na to, że klienci e-commerce stanowią dla Zary grupę docelową. Spodziewam się, że coraz więcej sieci będzie redukować liczbę swoich sklepów w celu optymalizacji kosztów. Jest to działanie całkiem realne”.

Z informacji wynika także, że salon Zary będzie nadal operował w Galerii Kaskada.