Projektanci umożliwili tańszą budowę tunelu pod Odrą
Planowana inwestycja w postaci tunelu pod Odrą, będąca częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina, będzie prawdopodobnie tańsza niż pierwotnie zakładano. Wszystko dzięki skutecznej pracy projektantów z firmy Voessing Polska oraz hiszpańskiego Tunnel Consult.
Udało im się zaprojektować łuki przeprawy w taki sposób, że możliwe było zmniejszenie ich średnicy bez utraty kluczowych parametrów widoczności, niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Dzięki temu nie będzie konieczne zbudowanie nowej maszyny do drążenia tuneli, co wiązałoby się z dodatkowymi kosztami. Jak zauważył prezes Voessing Polska, Krystian Fryszkowski, większa tarcza oznacza większe koszty i trudności z jej zdobyciem, jako że musi ona być indywidualnie dostosowana do konkretnego tunelu. Zmniejszenie średnicy do 14,6 metra pozwoli na korzystanie z gotowych tarcz dostępnych na rynku.
Wstępna wycena całkowitego kosztu budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina – od Goleniowa do Kołbaskowa – wynosi 6 miliardów złotych. Połowa tej sumy ma zostać przeznaczona na budowę tunelu pod Odrą, który połączy Święto z Policami. Jak podkreślił dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie, Łukasz Lendner, tunel pozwoli na skrócenie trasy o 65 kilometrów, co jest nieocenionym atutem tej inwestycji.
Do chwili obecnej rząd przeznaczył na badania geologiczne oraz opracowanie projektu 80 milionów złotych. Prace projektowe mają zakończyć się w przyszłym roku.