Obwodnica Gryfina: Prace budowlane na ostatniej prostej, inwestycja warta prawie 100 mln złotych

Obwodnica Gryfina: Prace budowlane na ostatniej prostej, inwestycja warta prawie 100 mln złotych

Podchodzi do końca budowa obwodnicy Gryfina, która ma ponad 5 kilometrów długości. W przyszłym tygodniu rusza finałowy etap asfaltowania, czyli układanie warstwy ścieralnej. Odbiory techniczne są zaplanowane na październik. Całość inwestycji, warta blisko 100 mln zł, pozwoli kierowcom pokonującym trasę DK 31 zaoszczędzić aż 30 minut.

Inwestycja drogowa w Gryfinie, realizowana w ramach drogi krajowej nr 31, jest jednym z dziewięciu projektów prowadzonych w województwie zachodniopomorskim w ramach rządowego programu „100 obwodnic”. Jak zapewnia Łukasz Lendner, dyrektor oddziału GDDKiA w Szczecinie, prace postępują zgodnie z harmonogramem i nowa droga powinna zostać otwarta na przełomie października i listopada.

Jak dotąd wykonano około 75% wszystkich prac. Oficjalna data zakończenia budowy to 27 października. Istnieje jednak szansa, że procedury odbiorowe rozpoczną się nieco wcześniej, co jest dobrą wiadomością dla mieszkańców Gryfina i okolic. Aktualne utrudnienia na DK31, przechodzącej przez Gryfino, są znaczące – przejazd przez miasto w godzinach szczytu może trwać nawet 40 minut.

W ostatnią środę zorganizowano dla mediów wizytę studyjną na placu budowy obwodnicy DK31, aby pokazać postęp prac. Reprezentanci inwestora, nadzoru inwestorskiego oraz wykonawcy omówili szczegółowo stan realizacji projektu, na który przeznaczono 74 771 700 złotych. Jak wyjaśnił Lendner, całość inwestycji, łącznie z pracami przygotowawczymi, wykupem nieruchomości i nadzorem, wyniesie prawie 100 milionów złotych.

Nowa obwodnica ma długość 5,6 km i jest drogą jednojezdnieniową. Jej początek i koniec to ronda na DK31, a w trakcie trasy znajdują się jeszcze dwa ronda – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką (DW120) i drogą powiatową. Prace na rondach mają zakończyć się podczas wakacji. Obecnie trwa asfaltowanie trasy; układana jest warstwa wiążąca a następnie będzie układana warstwa ścieralna. Dziennie firma Roverpol, będąca generalnym wykonawcą projektu, układa od 800 do 1000 ton masy bitumicznej.

Na obwodnicy przeprowadzono już testy na stumetrowym odcinku próbnym warstwy ścieralnej. Jak zapewnia rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA Mateusz Grzeszczuk, wszystkie parametry są bardzo dokładnie sprawdzane, aby zapewnić bezpieczeństwo i przyczepność na drodze. Asfaltowane odcinki mają około 8 metrów szerokości – na dwa pasy ruchu po 3,5 metra oraz pobocza. Trasa jest zaprojektowana tak, aby mogły po niej poruszać się ciężkie pojazdy, a dopuszczalna prędkość wynosi 90 km/h.

Obwodnica Gryfina to część większego rządowego programu „100 obwodnic”, który obejmuje lata 2020-2030. W jego ramach na terenie województwa zachodniopomorskiego realizowanych jest dziewięć inwestycji drogowych. Umowa z wykonawcą obwodnicy Gryfina – konsorcjum firm Roverpol i Rover Infraestructuras – została podpisana w kwietniu 2021 roku.