Zachodniopomorski Kurator Oświaty: W trosce o poprawę wyników egzaminów ósmoklasistów
Po ogłoszeniu nieweselących wyników tegorocznych egzaminów ósmoklasistów w Zachodniopomorskiem, Kurator Oświaty w tym regionie, Paweł Palczyński, zapowiedział podjęcie działań zorientowanych na ich poprawę. Przyznał, że pierwszym krokiem będzie utworzenie zespołu składającego się z dyrektorów szkół, specjalistów z Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz przedstawicieli Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.
Wyniki egzaminów uczniów tego regionu były coraz niższe rok po roku. W tym roku młodzież z zachodniopomorskiego uzyskała najgorszy wynik z języka polskiego w całym kraju, a matematyka również przysporzyła im trudności, plasując ich na 14. miejscu. Zajęli 10. pozycję spośród 16 województw pod względem znajomości języka angielskiego. Najgorzej poradziły sobie nastolatki z powiatów białogardzkiego, świdwińskiego, łobeskiego i choszczeńskiego, natomiast najlepiej – młodzież ze Szczecina, powiatu polickiego i kołobrzeskiego.
Według Palczyńskiego, nie istnieje jasna odpowiedź na pytanie, dlaczego wyniki są tak niskie w tym województwie. Sugeruje, że czynniki kulturowe i środowiskowe mogą mieć na to wpływ. W związku z tym konieczne jest przeprowadzenie dogłębnych analiz i badań, zwłaszcza tam, gdzie wyniki były najgorsze. Zleci również badania specjalistycznym instytucjom zewnętrznym, podobnie jak to ma miejsce w województwie lubuskim. Planuje nawiązać współpracę z kuratorem oświaty tego regionu, aby lepiej zrozumieć problem.
Kurator Oświaty zapowiada, że już prowadzi rozmowy z dyrektorami szkół podstawowych o niepokojących wynikach egzaminów ósmoklasistów. Więcej szczegółów zostanie ujawnionych podczas sierpniowej konferencji dla dyrektorów. Palczyński przyznał, że oprócz utworzenia zespołu, konieczne jest działanie na wielu płaszczyznach, począwszy od nadzoru pedagogicznego i przestrzegania wytycznych ministerialnych, aż po dobrą współpracę z samorządami, w tym również szkolnymi.
Od lat najlepsze wyniki z egzaminu po szkole podstawowej osiągają młodzież z województwa mazowieckiego, małopolskiego oraz regionów wschodnich, szczególnie Podkarpackiego.