Rozwój komunikacji w Szczecinie: Nowe przystanki kolejowe dla ułatwienia transportu
Począwszy od niedzieli, 9 czerwca, pociągi regionalne złożą swój pierwszy postój na nowo otwartych przystankach – Szczecin Żydowce i Szczecin Trzebusz. W ciągu najbliższych sześciu tygodni można oczekiwać wprowadzenia do eksploatacji dwóch kolejnych punktów – Szczecin Dunikowo i Szczecin Łasztownia. Wszystko to jest efektem realizacji projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM). Pierwsza para nowo utworzonych przystanków zostanie wprowadzona do użytku publicznego w ramach zmian w rozkładzie jazdy planowanych na czerwiec.
Szczecin Żydowce to przystanek zlokalizowany na trasie do Gryfina, położony przy dawnej fabryce Wiskord. Prace nad tym przystankiem rozpoczęły się w ubiegłym roku i były zsynchronizowane z pracami nad przebudową stacji Szczecin Podjuchy. Teraz przystanek jest oficjalnie otwarty i gotowy do obsługi pasażerów, jak podkreśla Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PKP PLK. Nowo wybudowane perony mają długość 130 metrów każdy i są dostosowane do potrzeb pasażerów, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Obiekty zostały wyposażone w wiaty, ławki, stojaki rowerowe, oświetlenie LED, tablice informacyjne oraz gabloty z rozkładami jazdy. Ponadto, dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewniono pochylnie i ścieżki naprowadzające.
Drugi z nowych przystanków, Szczecin Trzebusz, znajduje się na trasie do Goleniowa, w pobliżu dynamicznie rozwijającej się strefy ekonomicznej, przyciągającej coraz więcej firm. Z myślą o pracownikach tych firm tworzony jest również przystanek Szczecin Dunikowo (na linii do Stargardu), którego otwarcie planowane jest na koniec czerwca.
Jednakże otwarcie przystanku Szczecin Łasztownia (usytuowanego na Kępie Parnickiej, przy moście kolejowym) może nastąpić nieco później. Ma on ułatwić transport podczas finału The Tall Ships Races, więc musi być gotowy przed sierpniowymi regatami. Chociaż wcześniej zapowiadano jego uruchomienie już w czerwcu, teraz przewiduje się, że stanie się to dopiero w połowie lipca.
Jednocześnie nie ma przeszkód, aby pociągi na trasie Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny od niedzieli 9 czerwca kursowały na obu torach. W ramach projektu SKM, na prawobrzeżu Szczecina planowane są jeszcze prace nad dwoma kolejnymi przystankami. Na stacji Szczecin Dąbie trwa budowa tunelu pod torami, natomiast prace na przystanku Szczecin Zdroje mają rozpocząć się za dwa tygodnie.
Prace prowadzone są również poza Szczecinem, na linii do Gryfina. W miejscowości Czepino jeden peron jest już gotowy, a drugi ma zostać oddany do użytku pod koniec czerwca. Budowa drugiego peronu w Daleszewie ma zakończyć się pod koniec sierpnia. Natomiast w Gryfinie trwają prace nad windami, które mają być dostępne dla pasażerów pod koniec czerwca.
Uruchomienie przystanków kolejowych w kierunku Polic najprawdopodobniej zajmie znacznie więcej czasu. Prace modernizacyjne infrastruktury SKM na linii nr 406 mają potrwać do końca 2025 roku.