Powstanie nowego lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Nowogardzie

Powstanie nowego lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Nowogardzie

Nowogard zyskał nowe lądowisko dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które znajduje się przy ulicy Górnej. Znacznie ułatwi to pracę ratownikom, zapewniając im przystosowane i bezpieczne miejsce do lądowania, co do tej pory bywało problematyczne. Wcześniej, helikopter LPR był zmuszony lądować w miejscach nieprzystosowanych do tego celu, stwarzając dodatkowe ryzyko.

Inwestycja w nowe lądowisko trwała około siedmiu miesięcy i składała się z dwóch etapów – budowy oraz rejestrowania obiektu. Zostało ono wyposażone w ekonomiczne, automatyczne oświetlenie, będzie czynne 24 godziny na dobę i według Wojciecha Włodarczyka, byłego lekarza LPR i chirurga Przychodni Przyszpitalnej w Nowogardzie, przyczyni się do uratowania wielu żyć.

Sfinansowanie inwestycji, wynoszące 1 milion złotych, było możliwe dzięki dotacji od Ministerstwa Zdrowia. Fundusze te były nagrodą dla samorządu za wysoki wskaźnik zaszczepionych mieszkańców.

Projekt inicjował były burmistrz Robert Czapla, a zakończył go obecny burmistrz Michał Wiatr. Głównym celem było poprawienie działania systemu ratownictwa medycznego i dostosowanie infrastruktury zgodnie z obowiązującymi wymaganiami prawnymi. Jak podkreślił Kazimierz Lembas, dyrektor Samodzielnego Publicznego Szpitala Rejonowego w Nowogardzie, dzięki nowemu lądowisku pomoc pacjentom będzie skuteczniejsza.

Potrzeba transportu medycznego śmigłowcem występuje w sytuacjach takich jak utrata przytomności, nagle zatrzymanie krążenia, ostre stany kardiologiczne, udar mózgu czy wypadki komunikacyjne – mówił dr Marek Kowalczyk, dyrektor ds. medycznych szpitala.

Głównym wykonawcą projektu była firma GELCO z Warszawy, mająca na swoim koncie ponad 100 podobnych inwestycji. Lądowisko zostało zaprojektowane i wyposażone zgodnie z najnowszymi przepisami i standardami. Jego świetlne oznaczenie jest sterowane radiowo, a same lądowisko ma kształt okręgu o całkowitej średnicy wraz z poboczem wynoszącym 29 metrów. Planuje się oddanie go do użytku na początek 2025 roku.