Potężne zasoby historycznej nawierzchni do ponownego użycia zgromadzone w miejskim depozycie przy ulicy Narzędziowej

Potężne zasoby historycznej nawierzchni do ponownego użycia zgromadzone w miejskim depozycie przy ulicy Narzędziowej

Depozyt miejski na ulicy Narzędziowej jest bogaty w zabytkową nawierzchnię, z której każdy obywatel może skorzystać. 23 megagramy mozaiki, 83 czarne płyty chodnikowe, 85 białych i aż 288 zielonych są tylko jednymi z wielu cennych przedmiotów zgromadzonych w tym miejscu.

Miejsce to nie tylko przechowuje, ale również recyklinguje materiały budowlane wydobyte podczas rozbiórek. Depozyt jest skarbnicą różnorodnych płyt chodnikowych o wymiarach 25×25, 35×35, 50×50, krawężników, płyt granitowych i kamiennych, a także klinkieru. Dodatkowo, można tam znaleźć urzekające kompozycje artystyczne w postaci mozaiki.

Paulina Łątka z biura prasowego ratusza przekazuje informację, że niewielkie kostki mozaiki o wymiarach 5×5 cm pochodzą z prac prowadzonych na alei Papieża Jana Pawła II, ulicy Mazowieckiej, ulicy Libelta, Spółdzielczej, Łokietka oraz Jagiellońskiej.

Anna Szotkowska odpowiadając na interpelację radnego Andrzeja Radziwinowicza, dodatkowo wyjaśnia, że na terenie depozytu składowane są również białe, czarne i zielone płyty chodnikowe. Niestety, dokładne pochodzenie tych materiałów jest nieznane dla biura prasowego ratusza. Dr Marek Łuczak z Pomorskiego Towarzystwa Historycznego sugeruje, że choć rzadko spotyka się taką kolorystykę płyt chodnikowych, mogą to być płytki posadzkowe używane w przejazdach bramnych kamienic Śródmieścia.

Co ciekawe, te wszystkie elementy architektury są dostępne do ponownego użycia bezpłatnie. Warunkiem jest jedynie ich wykorzystanie na terenach nieruchomości należących do gminy. Paulina Łątka informuje, że decyzje o wykorzystaniu tych materiałów na drogach publicznych są podejmowane przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego a w przypadku innych nieruchomości – przez Urząd Miasta Szczecin.

W ciągu ostatnich 3 lat Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zdołał wbudować około 700 ton kostki kamiennej w nawierzchnię drogową.