Plan wprowadzenia strefy czystego transportu w Szczecinie: nabycie ośmiu tramwajów i restrykcje dla samochodów spalinowych

Kluczowi decydenci w Szczecinie planują zrobić pierwszy krok w kierunku wprowadzenia strefy czystego transportu, która ma na celu promocję ekologicznych metod przemieszczania się i ochronę zdrowia mieszkańców. W związku z tym, ograniczenia dotyczące ruchu pojazdów na silnik spalinowy będą miały miejsce w wyznaczonym obszarze miasta. Chociaż konkretnych szczegółów dotyczących tego planu jeszcze nie ujawniono, można przewidzieć, że obejmie on okolice starówki. Uchwała dotycząca opracowania zasad wprowadzenia strefy czystego transportu ma być poddana pod głosowanie podczas sesji w nadchodzący wtorek.
Jednakże cała sprawa ma drugie oblicze. Przyjęcie takiej decyzji umożliwi miejskim urzędnikom poprawienie perspektyw na zakup osiem nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów za pomocą funduszy unijnych pochodzących z Krajowego Programu Odbudowy. Termin składania wniosków upływa w lipcu, a uchwała inicjująca wprowadzenie strefy czystego transportu przewiduje dodatkowo dwa punkty do oceny wniosków.
Urzędnicy miejski argumentują, że ocena projektu tramwajowego będzie zależała od tego, czy w danym mieście istnieje strefa czystego transportu lub czy została podjęta uchwała o jej utworzeniu w czasie realizacji projektu. To podejście zwiększa szanse na uzyskanie dotacji na zakup taboru tramwajowego, wynoszącej nawet do 85 procent wartości netto zakupu. W efekcie podjęcie uchwały o strefie przyczyni się do jej przedstawienia wraz z wnioskiem o dofinansowanie nabycia nowych jednostek taboru tramwajowego.
Zanim jednak szczecińska strefa czystego transportu stanie się rzeczywistością, najprawdopodobniej minie co najmniej rok. Przed jej wprowadzeniem konieczne będą konsultacje i analizy wynikające z funkcjonowania obecnego systemu Strefy Płatnego Parkowania na starówce.