Zapowiedź gruntownej przebudowy terminalu zbożowego Andreas na Gocławiu

Zapowiedź gruntownej przebudowy terminalu zbożowego Andreas na Gocławiu

Terminal zbożowy Andreas, położony na warszawskim Gocławiu, czeka znacząca transformacja pod przewodnictwem nowego właściciela. Przewiduje on zniszczenie większości obecnie stojących budowli i zastąpienie ich nowoczesnymi konstrukcjami przeznaczonymi do przechowywania alkoholu metylowego. Reprezentanci Szczecińskiej Bazy Magazynowej, firmy będącej częścią niemieckiej Grupy Pfleiderer i specjalizującej się w produkcji klejów, podkreślają, że głównym celem obiektu będzie nadal przetwarzanie produktów sypkich takich jak zboża, nawozy czy pasze.

Inwestycja ta została zainicjowana przez spółkę celową Silekol po tym, jak nabyła terminal zbożowy znajdujący się przy ulicy Nad Odrą 72 w pobliżu nabrzeża SNOP – informację o transakcji ujawniono w czerwcu tego roku za pośrednictwem „Rzeczpospolitej”. Pomimo początkowych spekulacji dotyczących potencjalnej likwidacji działań związanych z przeładunkiem zboża, inwestor szybko zdementował te doniesienia.

Szczegóły planów rozwojowych terminalu obejmują zwiększenie pojemności magazynowania i przeładunku produktów sypkich, wprowadzenie nowych produktów do obrotu, modernizację infrastruktury drogowej i kolejowej oraz poprawę bezpieczeństwa operacyjnego.

Podczas procesu inwestycyjnego znikną jednak najbardziej rozpoznawalne struktury obecnie wykorzystywane do przechowywania zbóż – przedwojenny elewator zbożowy o pojemności 12 tysięcy ton i cztery stalowe silosy mogące pomieścić 16 tysięcy ton. Powodem są zarówno ich niedostateczny stan techniczny, jak i niekompatybilność z przyszłymi, nowoczesnymi rozwiązaniami. W zamian powstanie nowa hala magazynowa o pojemności większej o około 40% niż obecne możliwości, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia elastyczności operacji przeładunkowych.