Strefa Czystego Transportu w Szczecinie – klucz do rozbudowy floty tramwajowej miasta
Szczecińska Strefa Czystego Transportu, która ma wejść w życie od początku 2026 roku, zablokuje dostęp dla pojazdów o wysokiej emisji spalin. Przemysław Słowik, radny Koalicji Obywatelskiej, wyraża optymizm co do decyzji, zauważając, że przyczyni się ona do zwiększenia liczby nowych tramwajów z czterech do dwunastu. Jednak Krzysztof Romianowski z Prawa i Sprawiedliwości wyraża obawy o wpływ takiej uchwały na mieszkańców i biznesmenów, szczególnie tych najbiedniejszych.
W czerwcu większość radnych poparła działania mające na celu utworzenie Strefy Czystego Transportu, pomimo że ze względu na dobry stan powietrza w Szczecinie, miasto nie jest jeszcze do tego zobligowane. Uchwała miała na celu zdobycie dwóch dodatkowych punktów w konkursie na dofinansowanie zakupu 8 nowych tramwajów ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Jednak informacje płynące z ministerstwa sugerują, że to może nie być wystarczające i wymagane jest konkretne zobowiązanie czasowe. Stąd decyzja o szybkim przygotowaniu poprawki do wcześniejszej uchwały i przedstawieniu jej podczas sesji w listopadzie.
Zdaniem zastępcy prezydenta Szczecina, Michała Przepiery, uchwała jest kluczowa dla uzyskania 85-procentowego dofinansowania, czyli 81 milionów złotych. Bez niej miasto straci swoje szanse na zdobycie dodatkowych punktów i nie będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie.
Walka o fundusze i otwarcie dyskusji o szczegółach
Wszystkie polskie miasta posiadające tramwaje starają się o dofinansowanie, a rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 20 grudnia. Szczecin postanowił zwiększyć swoje szanse, przeprowadzając przetarg na zakup nowych pojazdów, który wygrała spółka Modertrans z Poznania. Umowa zostanie podpisana wkrótce, a dostawa czterech niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych jest pewna. Obecnie gra toczy się o środki z KPO na zakup dodatkowych 8 pojazdów.
Urzędnicy miejski podkreślają jednak, że uchwała określająca termin wprowadzenia Strefy Czystego Transportu ma na celu nie tylko zdobycie dodatkowych punktów, ale także rozpoczęcie dyskusji na temat zasad, które powinny w niej obowiązywać.
Prezydent Przepiera zapewnił, że uchwała nie oznacza natychmiastowego wprowadzenia strefy, lecz jest początkiem prac nad jej opracowaniem. Zadeklarował również przeprowadzenie konsultacji społecznych w tym zakresie.
Potencjalne ograniczenia w dostępie do strefy
Najbardziej prawdopodobnym obszarem, który objęty zostanie strefą, jest część Starego Miasta. Podobne regulacje wprowadzone w Warszawie zakazują wjazdu samochodów benzynowych sprzed 1997 roku i dieslów starszych niż te z 2005 roku. Radny Wojciech Dorżynkiewicz z KO argumentuje, że stare „kopciuchy” nie są mile widziane na szczecińskich ulicach, a mieszkańcy nie chcą parkowania takich pojazdów pod swoimi domami. Marek Duklanowski z PiS sugeruje jednak, że to emisja spalin, a nie wiek pojazdów powinna być decydująca.
Mimo sprzeciwu PiS-u, uchwała została przegłosowana dzięki poparciu radnych KO i prezydenckiego klubu OK Polska.