Planowana trasa S10 ominie Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Płoni o 45 metrów

Planowana trasa S10 ominie Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Płoni o 45 metrów

Ruch drogowy na głównej trasie do Warszawy przyszłościowo będzie biegł zaledwie 45 metrów od budynku Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 1 w Płoni. Jak wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, przedstawiciel szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, korekta przebiegu drogi ekspresowej S10 nie jest możliwa, ze względu na decyzję środowiskową.

Budimex, firma budowlana, zajmie się stworzeniem projektu i konstrukcją nowego odcinka drogi o długości niemal 4,5 kilometra. Nowa arteria komunikacyjna ominie od północy osiedle Płonia i stanowi początek trasy S10 w stronę Warszawy. Swój początek będzie miała za węzłem Kijewo i stacją paliw przy ul. Szosa Stargardzka, a następnie poprowadzi przez las aż do nowego węzła Zdunowo.

Ekrany dźwiękochłonne mają oddzielić willę od ruchliwej drogi. Szczegółowe plany projektowe są jeszcze opracowywane, ale już teraz wiadomo, że samochody będą poruszać się w bliskiej odległości od Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 1 przy ul. Przylesie.

Grzeszczuk poinformował, że krawędź jezdni S10 będzie dystansować od budynku MOS o około 45 metrów. Droga ekspresowa przecięłaby boisko znajdujące się przy obiekcie. Istnieją plany na wzniesienie ekranów akustycznych wzdłuż S10 przy budynku MOS.

MOS mieści się w willi z czasów niemieckich i jest domem dla Szkoły Podstawowej Nr 4 dla 60 uczniów i internatu dla 45 chłopców. To miejsce dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym.

Nie jest jasne, czy zostanie wybudowane nowe boisko. Gmina Miasto Szczecin, która zarządza placówką, nie udzieliła odpowiedzi na pytania dotyczące uciążliwości nowej drogi oraz ewentualnej budowy nowego boiska.

Grzeszczuk zaznaczył, że rozwiązania projektowe zostały uzgodnione z Gminą Miasto Szczecin podczas przygotowywania dokumentacji studialnej i koncepcyjnej. Gmina nie zgłosiła też zastrzeżeń w postępowaniu administracyjnym dotyczącym decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Prace projektowe zajmą najbliższe 10 miesięcy. W tym czasie zostanie określona liczba drzew, które będą musiały zostać wycięte podczas budowy drogi. Trasa S10 przebiega przez las i tereny obszaru Natura 2000.

Kiedy wykonawca otrzyma decyzję ZRiD, przewidziano kolejne 22 miesiące na prace budowlane z wyłączeniem okresów zimowych. To oznacza, że kontrakt wart 204 mln zł powinien zostać zrealizowany do końca 2028 roku.

Wtedy mają być gotowe wszystkie fragmenty S10 między Szczecinem a Piłą. Budimex zbuduje sześć z nich (Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Stargard – Suchań, Cybowo – Łowicz Wałeckie, Łowicz Wałecki – Piecnik, Piecnik – Wałcz, Wałcz – Piła), a dwa konsorcjum Kobylarnia i Mirbud (Suchań – Recz, Rech – Cybowo). Ogółem, to 113 kilometrów dróg, których budowa pochłonie 4,4 mld zł.

Cała droga ekspresowa S10 będzie miała 404 km długości i skróci czas przejazdu ze Szczecina do Warszawy o godzinę. Na razie w eksploatacji jest 60 km, w realizacji 170 km, a w przygotowaniu 174 km nowej trasy.