ORP Iskra i TS Rupel docierają do Szczecina na finał The Tall Ships Races 2024

Do przystani znajdującej się przy szczecińskim nabrzeżu Wałów Chrobrego zawitała w czwartkowy poranek barkentyna ORP Iskra. To nie jest pierwszy żaglowiec, który zasilił flotę statków zgromadzonych w mieście z okazji ostatecznego etapu regat The Tall Ships Races 2024.
Anchoring przy brzegach Ody, ORP Iskra, trzymasztowa jednostka szkolna należąca do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, cieszy się zaszczytem bycia pierwszym okrętem płynącym pod polską banderą, który uczynił podróż dookoła świata. Barkentyna została po raz pierwszy zwodowana do wody w 1982 roku w Gdańsku, a jej długość wynosi niemal 50 metrów. Nazwę swoją to barkentyna odziedziczyła po swoim poprzedniku – starzejącym się szkunerze ORP Iskra, wycofanym ze służby w 1977 roku.
W latach 1995-96 ORP Iskra zapisała się złotymi zgłoskami w historii polskiej Marynarki Wojennej, jako pierwsza jednostka, która ukończyła rejs dookoła świata. Wyprawa rozpoczęła się 18 kwietnia 1995 roku w Gdyni, a zakończyła w Wigilię 1995 roku na Atlantyku, na wysokości Brazylii. Całkowity czas pokonania globu wyniósł 158 dni.
Do Szczecina przybył także belgijski dwumasztowy szkuner gaflowy TS Rupel. Statek ten został zbudowany w 1996 roku jako część projektu mającego na celu pomoc młodym, bezrobotnym osobom w zdobyciu umiejętności niezbędnych do znalezienia pracy. Przez większą część roku TS Rupel żegluje u wybrzeży Belgii, biorąc również udział w regatach The Tall Ships Races oraz innych żeglarskich imprezach organizowanych w północnej Europie.