Kontrowersyjna inwestycja – budowa Trasy Północnej naruszy ekosystem Doliny Strumienia Grzęziniec

Właśnie rusza trzeci etap budowy Trasy Północnej, który wiąże się z koniecznością zniszczenia małego fragmentu rezerwatu ekologicznego znanego jako „Dolina Strumienia Grzęziniec”. Projekt zakłada takie położenie tras drogi, które zapewniło by minimalizację negatywnego wpływu na chroniony obszar, odcinek ten będzie przecinało jedynie w najwęższym i najbardziej zdegradowanym segmencie, na długości około 100 metrów – wynika z uzasadnienia uchwały.
Inwestycja ta jest od wielu lat oczekiwana i teraz wreszcie zbliża się do końca. Realizacja jej trzeciego etapu stała się możliwa dzięki pozyskanemu dofinansowaniu w wysokości 250 milionów złotych z Rządowego Funduszu „Polski Ład”.
Inwestycja dotyczy obszaru prawnie chronionego, jakim jest „Dolina Strumienia Grzęziniec”, to miejsce wyjątkowe ze względu na swój bogaty ekosystem pełen roślinności i mokradeł, utworzone już w 2007 roku. Z powodu tej ochrony, Szczecińskie Inwestycje Miejskie musiały zwrócić się do radnych o zgodę na odstępstwo od obowiązujących zakazów.
Zgodnie ze zdobytymi informacjami, działania związane z budową drogi spowodują trwałe zmiany w krajobrazie. Dojdzie do uszkodzeń i zniszczenie gleby oraz przekształcenie naturalnych stawów i terenów mokradłowych. W obrębie Doliny Strumienia Grzęziniec występuje także priorytetowo chronione siedlisko – Niżowy łęg jesionowo-olszowy z dominacją olszy czarnej. Badania przyrodnicze przeprowadzone w lipcu 2024 roku wykazały, że to siedlisko uległo degradacji i obecnie jest tam jedynie niewielka ilość drzewostanu.
Budowa drogi będzie miała również wpływ na przerwanie korytarzy ekologicznych. Zaplanowano już stworzenie specjalnych przepustów ekologicznych dla zwierząt. Jak podano, konieczne będzie usunięcie 569 drzew objętych ochroną. W zamian posadzone ma być 416 nowych drzew oraz ponad 50 tysięcy krzewów.
Planowany przebieg drogi minimalizuje wpływ na chroniony obszar, przecinając go tylko na długości około 100 metrów, zajmując jedynie około 5000 metrów kwadratowych, co stanowi mniej niż 1 procent ogólnej powierzchni obszaru – wynika z uzasadnienia uchwały.
Nowa część Trasy Północnej (od ulicy Łącznej do ulicy Szosa Polska) jest zgodna z projektem poprzednich odcinków. Będzie to dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu, z pasem zieleni po środku, na którym w przyszłości mogą być zamontowane tory tramwajowe oraz chodniki i ścieżki rowerowe. Zakończy się ona systemem rond przy skrzyżowaniu z ulicą Szosa Polska i ulicą Policką. Decyzja zapadła również o konieczności zaprojektowania połączenia tej inwestycji z planowaną obwodnicą Polic.