Decyzja środowiskowa dotycząca rozbudowy węzła drogowego Goleniów Południe została osiągnięta

Decyzja środowiskowa dotycząca rozbudowy węzła drogowego Goleniów Południe została osiągnięta

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o uzyskaniu decyzji środowiskowej dla projektu rozbudowy węzła drogowego Goleniów Południe, znajdującego się na trasie drogi ekspresowej S3. Obecnie trwa proces projektowania. Oczekuje się, że wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zostanie złożony do połowy bieżącego roku. Planuje się rozpisanie przetargu na wykonawcę robót budowlanych u schyłku 2025 roku.

Węzeł Goleniów Południe, z wiaduktami górującymi nad linią kolejową, został zbudowany w latach 1977-79. Od tego czasu jedynie wschodnie łącznice przeszły przez proces przebudowy.

Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA wyjaśnia, że obecne wiadukty węzła, zaprojektowane zgodnie z normami z lat 60. ubiegłego wieku, nie spełniają już aktualnych standardów nośności i są mocno wyeksploatowane. Ponadto, pasy włączeń i wyłączeń oraz promienie łącznic nie są zgodne z obowiązującymi normami. Stąd pojawia się konieczność dostosowania tego węzła drogowego do współczesnych standardów.

W ramach projektu planowane jest wykonanie wariantu W1, który zakłada zburzenie istniejących wiaduktów nad linią kolejową nr 401. Na ich miejscu mają powstać nowe, trzyprzęsłowe konstrukcje.

Grzeszczuk informuje, że nowo zaprojektowane wiadukty – zgodne z najnowszą normą dla klasy I – umożliwią bezproblemowy przepływ ciężkiego ruchu, w tym również rosnącej liczby przejazdów nienormatywnych.

Wśród planowanych zmian znajduje się utworzenie ronda na skrzyżowaniu zachodnich łącznic z drogą powiatową. Łącznice zostaną przebudowane, a zjazd i wjazd na węzeł będą realizowane za pomocą pasów włączeń i wyłączeń o regulaminowej szerokości 3,5 metra. Przewiduje się także modernizację nawierzchni na drodze S3 oraz wyznaczenie obszaru dla pieszych i rowerzystów w obrębie węzła.

Działania modernizacyjne objęte są fragmentem o długości prawie 2 km.