Aktualizacje dotyczące budowy nowego dworca kolejowego w Koszalinie

Aktualizacje dotyczące budowy nowego dworca kolejowego w Koszalinie

Znajdujący się w Koszalinie plac budowy, gdzie miało powstać nowe centrum komunikacji kolejowej, od kilku miesięcy stoi pusty. Zaniechano wszelkich prac po tym, jak okazało się konieczne wprowadzenie zmian do projektu. W chwili obecnej przeprowadzana jest ocena zmienionego planu oraz procedura podpisania aneksu do kontraktu z wykonawcą, firmą Alstal Bydgoszcz. Jak informowaliśmy pod koniec lipca, możliwe było wznowienie prac jeszcze w tej samej porze roku. Jednakże odpowiedź wiceministra infrastruktury na pytanie postawione przez posłankę z Koszalina sugeruje, że prace mają rozpocząć się dopiero w czwartym kwartale bieżącego roku, a finalizacja całego przedsięwzięcia planowana jest na rok 2026.

O kontrakcie podpisanym z wykonawcą – firmą Alstal Bydgoszcz – poinformowano w lutym 2023 roku i już w marcu rozpoczęły się prace. Tymczasem pasażerowie korzystają z prowizorycznego dworca zlokalizowanego w podziemnym przejściu pod aleją Armii Krajowej od ponad 1,5 roku. Właśnie tam zmieniono organizację ruchu. Budowlańcy rozpoczęli swoje działania od demontażu, który trwał znacznie dłużej ze względu na konieczność zachowania dwóch ścian w holu starego dworca. Na każdej z nich znajduje się sztuka sgraffito z 1962 roku, autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Te dwie prace mają zostać wyeksponowane na wysokości pierwszego piętra nowego obiektu, za szklanymi elewacjami, aby upamiętnić historię budynku.

Według umowy, dworzec miał być gotowy do użytkowania jeszcze w tym roku. Niestety, deadline oddania go do użytku uległ znaczącemu przesunięciu. Na wiosnę prace zostały zawieszone. Polskie Koleje Państwowe SA jako inwestor tłumaczyły, że warunki gruntowe okazały się inne niż przewidywane, co wymusiło wprowadzenie zmian do dokumentacji projektowej. Zmiany te dotyczyły konstrukcji oraz instalacji, ale nie miały wpłynąć na ostateczny wygląd nowego dworca. W związku z tymi zmianami konieczne jest podpisanie aneksu do umowy z wykonawcą. Pod koniec lipca Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami, Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP SA poinformował nas, że prace nad aneksem są finalizowane, a po jego podpisaniu podany będzie nowy termin zakończenia inwestycji i ruszą prace budowlane. Zakładano, że nastąpi to jeszcze latem.

Na początku sierpnia posłanka Barbara Grygorcewicz z Koszalina zwróciła się do ministra infrastruktury z pytaniami dotyczącymi dworca PKP w Koszalinie. Wyraziła swoje zaniepokojenie stanem obiektu, jego częściową rozbiórką oraz brakiem postępów w budowie nowego obiektu, które negatywnie wpływają na odczucia podróżnych i pierwsze wrażenie o mieście. Zapytała m.in. o przyczynę przerwania prac, o termin ich wznowienia i zakończenia, a także o to, czy ewentualny wzrost wynagrodzenia dla wykonawcy nie będzie zagrożeniem dla kontynuowania budowy.

Odpowiedź na te pytania przyszedł po miesiącu od wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Wiceminister poinformował, że roboty budowlane związane z renowacją dworca w Koszalinie zostały zawieszone z powodu wykrytych błędów we wcześniej wykonanej dokumentacji projektowej. Napisał, że w pierwotnym projekcie wykryto wady mogące zagrozić statyce budowli, co wymusiło przeprojektowanie kluczowych elementów budynku. Obecnie trwa weryfikacja zaktualizowanej dokumentacji projektowej i wycena dodatkowych oraz zamiennych robót proponowanych przez wykonawcę robót budowlanych. Malepszak zaznaczył, że planowane jest wznowienie prac na IV kwartał 2024 r., zaś zakończenie realizacji inwestycji – na rok 2026.

Projekt nowego dworca przygotowała pracownia TBI Architekci z Gdańska. Obiekt ma stać się jednym z najnowocześniejszych tego typu w Polsce, o lekkiej konstrukcji i całkowicie przeszklonej elewacji. Na dachu ma znaleźć się ażurowy daszek w postaci trójkątów. W środku zaplanowano otwarty pasaż: poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Dworzec zostanie podzielony na dwie części – pasażerską i handlową – które oddzieli zadaszony pasaż prowadzący na perony. W pierwszej znajdzie się hol kasowy z czterema „okienkami”, tablice przyjazdów i odjazdów oraz poczekalnia. W drugiej części znajdą się lokale usługowe i toalety, a na piętrze siedziba Straży Ochrony Kolei i pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych. Dworzec będzie dostępny dla osób niepełnosprawnych, a na dachu zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne. Dookoła dworca ma powstać nowe zagospodarowanie terenu z nowymi chodnikami, miejscami postojowymi dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych oraz zatoczką typu kiss&ride.